From db2b7381be6780ef018244901ae5d7689a6234fe Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Marcin Chrzanowski Date: Tue, 9 Mar 2021 12:53:06 +0100 Subject: Update README --- README.md | 73 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++--- 1 file changed, 70 insertions(+), 3 deletions(-) diff --git a/README.md b/README.md index 12d0a02..d95ba87 100644 --- a/README.md +++ b/README.md @@ -1,4 +1,71 @@ -# HardDoom Driver +# Sterownik urządzenia HardDoom -HardDoom is a graphics acceleration device for the Doom engine. This is an -implementation of a HardDoom device driver for Linux. +## Budowanie, instalacja + +Potrzebujemy źródła Linuxa w katalogu `linux/` (można podsymlinkować). + + make + insmod harddoom.ko + +Możliwe, że jeszcze będziemy chcieli móc pisać/czytać do urządzenia: + + chmod a+rw /dev/doom0 + +## Opis plików w rozwiązaniu + +### harddoom\_main.c + +Punkt wejściowy do modułu. Inicjalizuje sterowniki urządzenia znakowego i PCI. + +### pci.c + +Definiujemy sterownik urządzenia PCI. W operacji `probe` włączymy urządzenie +HardDoom i stworzymyy odpowiadające mu urządzenie znakowe `/dev/doomX`. +Podczas inicjalizacji urządzenia również rejestrujemy handler przerwań, który +pomoże nam w synchronizacji z urządzeniem. + +### char.c + +Implementacja urządzenia znakowego. Rejestrujemy je w sysfs. Definiujemy ioctle +dostępne na `/dev/doomX`. + +### surface.c + +Implementacja buforów ramek, operacji które na nich wykonujemy, i pomocniczych +struktur (buforów tekstur, etc.). + +### harddoomdev.c + +Implementacja wrapperów na operacje, które możemy wykonywać na urządzeniu. +Między innymi operacja `start_dev`, która uruchamia urządzenie, ładując +mikrokod. + +### private\_data.h + +Definicje struktur, które trzymamy jako dane prywatny sterowników lub inode'ów +odpowiadających buforom. + +### util.h + +Makra do obsługi błędów. + +## Szczegóły implementacji + +Korzystamy z FIFO, nie bloku poleceń. + +### Synchronizacja + +1. Korzystamy z algorytmu ze wskazówek do znajdowania wolnego miejsca w FIFO. +2. Zakładamy lock na urządzenie gdy wysyłamy polecenia. Nie czekamy na ich + zakończenie. +3. W operacji `read` na buforze ramki, czekamy na zakończenie rysowania poprzez + `PING_SYNC`. Kładziemy się na semaforze, handler przerwania nas obudzi gdy + przyjdzie `PONG_SYNC`. Aby zapewnić, że w locie jest tylko jeden + `PING_SYNC`, przed wysłaniem bierzemy mutexa przeznaczonego do tego celu. + +### Bezpieczeństwo, obsługa błędów + +1. Staramy się zwracać sensowne kody błędów, na tyle na ile pozwala nam wybór + kodów w jądrze. +2. Wszystkie dane, na które dostajemy wskaźnik z przestrzeni użytkownika + kopiujemy do naszej pamięci operacją `copy_from_user`. -- cgit v1.2.3