m-chrzan.xyz
aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/README.md
blob: d95ba8750daca04a94ff9d85b3ec93e168ce72fd (plain)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
# Sterownik urządzenia HardDoom

## Budowanie, instalacja

Potrzebujemy źródła Linuxa w katalogu `linux/` (można podsymlinkować).

    make
    insmod harddoom.ko

Możliwe, że jeszcze będziemy chcieli móc pisać/czytać do urządzenia:

    chmod a+rw /dev/doom0

## Opis plików w rozwiązaniu

### harddoom\_main.c

Punkt wejściowy do modułu. Inicjalizuje sterowniki urządzenia znakowego i PCI.

### pci.c

Definiujemy sterownik urządzenia PCI. W operacji `probe` włączymy urządzenie
HardDoom i stworzymyy odpowiadające mu urządzenie znakowe `/dev/doomX`.
Podczas inicjalizacji urządzenia również rejestrujemy handler przerwań, który
pomoże nam w synchronizacji z urządzeniem.

### char.c

Implementacja urządzenia znakowego. Rejestrujemy je w sysfs. Definiujemy ioctle
dostępne na `/dev/doomX`.

### surface.c

Implementacja buforów ramek, operacji które na nich wykonujemy, i pomocniczych
struktur (buforów tekstur, etc.).

### harddoomdev.c

Implementacja wrapperów na operacje, które możemy wykonywać na urządzeniu.
Między innymi operacja `start_dev`, która uruchamia urządzenie, ładując
mikrokod.

### private\_data.h

Definicje struktur, które trzymamy jako dane prywatny sterowników lub inode'ów
odpowiadających buforom.

### util.h

Makra do obsługi błędów.

## Szczegóły implementacji

Korzystamy z FIFO, nie bloku poleceń.

### Synchronizacja

1. Korzystamy z algorytmu ze wskazówek do znajdowania wolnego miejsca w FIFO.
2. Zakładamy lock na urządzenie gdy wysyłamy polecenia. Nie czekamy na ich
   zakończenie.
3. W operacji `read` na buforze ramki, czekamy na zakończenie rysowania poprzez
   `PING_SYNC`. Kładziemy się na semaforze, handler przerwania nas obudzi gdy
   przyjdzie `PONG_SYNC`. Aby zapewnić, że w locie jest tylko jeden
   `PING_SYNC`, przed wysłaniem bierzemy mutexa przeznaczonego do tego celu.

### Bezpieczeństwo, obsługa błędów

1. Staramy się zwracać sensowne kody błędów, na tyle na ile pozwala nam wybór
   kodów w jądrze.
2. Wszystkie dane, na które dostajemy wskaźnik z przestrzeni użytkownika
   kopiujemy do naszej pamięci operacją `copy_from_user`.